Svar: Vitaminpiller til børn

2. januar 2024

Alder:
15 mdr.

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring vitaminer :)

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at D-vitamin gives som dråber indtil 18 måneder, og derefter evt. som en multivitaminpille. De skriver dog også, at det som udgangspunkt ikke anbefales at tilbyde børn multivitaminpiller i stedet for d-dråber og slet ikke efter 2års alderen, da børn i denne alder bør få dækket deres behov for vitaminer og mineraler gennem kosten.

Om du vil begynde at tilbyde din dreng en multivitamintablet dagligt må derfor afhænge af, hvordan han spiser, og hvis han spiser efter de officielle retningslinjer og får varieret kost, drikker mælk osv. så burde han få de næringstoffer, som han har behov for - og det eneste du bør give ham er således d-vitamin.

Når børn skal have d-vitamin, så skyldes det at solen i Danmark ikke er stærk nok om vinteren til at der dannes d-vitamin i huden, og vi få kun begrænsede mængder d-vitamin gennem maden. Derudover, så opholder små børn sig ofte i skyggen, har ofte solbeskyttende tøj, solcreme osv. på, som naturligt gør, at mængden af d-vitamin, der optages gennem huden bliver mindre.

Derudover så kan overdosering af kosttilkud, herunder vitaminer, være farligt for børn og hvis du f.eks vælger at give din dreng en multivitaminpille, så skal han ikke have d-dråber ved siden af.

Anbefalingerne er som følger:

- Børn skal have d-vitamin tilskud hver dag indtil de fylder 4 år. Børn, som er fyldt 4 år skal have et dagligt d-vitamintilskud fra oktober til april, sammen anbefaling gælder også for voksne.

- Jern sikres ved at give børn en jernholdig kost, og ikke lade dem ...

Annonce

... drikke/spise mere end den anbefalede mængde mælk/mælkeprodukt om dagen. Det vil sige ca. 350 til max 500 ml mælk dagligt for din dreng. Drikker barnet får meget mælk eller spiser for meget yoghurt, giver det ofte en ensidig jernfattig kost.

- Børn med mælkeallergi har behov for et ekstra calciumtilskud dagligt

En varieret kost sikrer barnet de næringsstoffer, som barnet har behov for:

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

A-vitamin: Lever, smør, gulerødder, æg, majs, mangofrugt
B1-vitamin: Svinekød, fuldkorn.
B2-vitamin: Mælk, kød, kornprodukter.
B6-vitamin: Kød, fjerkræ, brød, kornprodukter, mælk.
B12-vitamin: Kød, indmad, fisk, æg, mælk.
C-vitamin: Frugt, grønt.
Calcium: Mælk, ost, broccoli, spinat, bønner, kål.
D-vitamin: Fede fisk, kød, ved solpåvirkning af huden.
E-vitamin: Madolier, nødder, frø, fisk, torskerogn, grønkål, æggeblommer.
Folsyre: Lever, bælgfrugter, brød og kornprodukter, frugt, mælk.
Jern: Kød, indmad, broccoli, spinat, kornprodukter.
Jod: Fisk og skaldyr, mælk, jodberiget salt.
Zink: Kød, mælk, ost, fuldkornsprodukter.

Vælger du at købe multivitaminpiller, så er det vigtigt, at du vælger piller uden BHT ((butyleret hydroxytoluen) E321.) Det vil fremgår af indholdsfortegnelsen om vitaminpillerne indeholder dette. BHT er mistænkt for at være hormonforstyrrende.

Du bør også vælge vitaminpiller, der er pakket på en måde, hvor din dreng ikke selv kan åbne pakken/bøtten og få fat i pillerne. Bøtten skal være børnesikret. Og så skal vitaminpillerne være beregnet til børn fra 1 år. Det er ofte en god idé at købe tyggetabletter, som kan knækkes i mindre stykker.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Navle

Hos det nyfødte barn sidder stadig en rest fra navlestrengen, som vil falde af, af sig selv, når barnet er mellem ca. 5 dage og tre uger gammelt. Det er normalt at det kan bløde fra navlen i denne periode og det kan også lugte fra navlen, da det er en forrådningsproces der sker.

Du skal være opmærksom på at navlen ikke begynder at lugte for meget, da det kan være tegn på infektion. Hvis navlen lugter gennem barnets tøj, er det for meget. Hvis der er rødme omkring navlen, kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor